Polícia radí - Pozor na podvodné telefonáty

66

V posledných dňoch polícia zaznamenala niekoľko prípadov tzv. voice phishingových telefonátov (vishing), ktoré boli zamerané na klientov viacerých bánk pôsobiacich na území Slovenskej republiky.

O čo ide? – Ide o  telefonáty, kedy páchatelia kontaktujú občanov ako klientov niektorej z bánk a ponúkajú im viaceré bankové produkty, ako napríklad hypotekárny úver, bezúčelový úver, vedenie bežného účtu a podobne. Cieľom takýchto telefonátov je získanie autentifikačných a verifikačných údajov osoby k službám či produktom banky tak, aby následne mohli byť zneužité k neoprávneným finančným transakciám.

Polícia odhalila modus operandi – Podľa zistení polície k telefonátom prichádza z tzv. spoof telefónnych čísiel. Sú to také telefónne čísla, ktoré sa občanovi (obeti) zobrazujú na displeji telefónu ako telefónne čísla, ktoré banky využívajú ku kontaktu s klientmi (služba dialog, klientské centrum a pod.). Reálne však ide o úplne iné telefónne čísla a iné vizuálne zobrazenie, ktorých cieľom je vzbudiť dojem, že ide v skutočnosti o komunikáciu s pracovníkom banky.

Dajte na rady polície – Polícia upozorňuje občanov, aby v prípade takýchto telefonátov neposkytovali žiadne zo svojich  autentifikačných a verifikačných údajov k žiadnym bankovým službám, či produktom.

Banka nikdy nežiada obdobné údaje od klienta telefonicky, fakultatívne vyžaduje osobné údaje pre identifikáciu klienta, avšak nikdy nie konkrétny údaj ku konkrétnej službe, či produktu. Kontrolky opatrnosti by vám mali zablikať aj v prípade, ak si niekto pýta údaje platobných kariet a údaje k službe internetbanking, avšak ani tieto údaje neposkytujte.