textová verzia pre zrakovo postihnutých textová verzia | sobota 5. december 2020 | meniny: Oto
vyhľadať spojenie MHD
pohotovosť lekární

Rozpis pohotovostných lekárenských služieb od 17.00 hod. do 22.00 hod.

05. 12. 2020
Lekáreň Poštová, Poštová 1, 01008 Žilina / 20:00 - 22:00
06. 12. 2020
Lekáreň KALAMED, A. Rudnaya 3806, 01001 Žilina / 20:00 - 22:00

celý rozpis
kam dnes

VINCENT HLOŽNÍK Stála expozícia venovaná 100. výročiu narodenia umelca Považská galéria umenia, Žilina

Machové dekorácie Vianoce Krajská knižnica, Žilina (10:00)

ZARIAĎME SI PALÁC U vás doma

Výstava ručných vianočných ozdôb Krajská knižnica, Žilina

ďaľšie podujatia
mailinglist
Prajete si dostávať aktuálne informácie a správy? Prihláste sa do nášho mailinglistu.

tlač, návrat 27.07.2009 | Peter Hapčo

Spotrebiteľská poradňa – Nie je majster ako majster

Ponukami na rôzne stavebné práce, úpravy a opravy bytov, výmenu okien a pod. sa to v našich médiách a reklamných letákoch len tak hemží. Všetci sa prezentujú ako tí najodbornejší majstri, odvádzajúci perfektnú prácu. Česť a chvála tým, ktorí naozaj takú prácu aj odvádzajú. Ale množstvo sťažovateľov v našej poradni svedčí aj o tom, že veľa firiem nedosahuje úroveň svojej reklamy. Takéto úpravy stoja nemalé finančné čiastky, o to náročnejšie sú ťahanice kvôli nekvalitne prevedenej práci, ktoré, žiaľ, ani súd nevyrieši. Preto si dnes niečo povieme o prístupe objednávateľa k závažnému rozhodnutiu objednať si firmu na stavebné práce.

Najskôr si vytypujeme viac firiem. Najlepšie je získať informácie od známych, ktorí podobné úpravy už robili. U firmy si treba overiť kvalitu práce, finančné náklady, pracovnú morálku, za akých podmienok zabezpečuje práce, či a aké záruky poskytuje. S vybranou firmou zmluvu podpisujeme vždy písomne. V zmluve nesmie chýbať označenie predmetu vykonaného diela, cena za jeho prevedenie a termín ukončenia, akú dlhú záruku poskytuje zhotoviteľ na prevedené práce. Zákonná záruka na stavebné práce je 18 mesiacov, samozrejme, zhotoviteľ môže poskytnúť i vyššiu záruku, ale nie nižšiu. Ak firma nie je ochotná uzavrieť písomnú zmluvu, treba zvážiť, či sa neobrátiť na inú firmu.

Už v priebehu prác je potrebné kontrolovať, či sa postupuje podľa dohody a ak zistíme nedostatky, okamžite žiadať ich odstránenie. Nič nevybavovať ústne a nepodpisovať neúplné doklady.

Ak sme zistili závažné chyby v prevedenej práci, máme právo od zmluvy odstúpiť a to bez zbytočného odkladu. Najlepšie, pokiaľ nie je vyplatená celá čiastka. Reklamovať a žiadať opravu a podmieniť to vyplatením konečnej sumy. Vyžiadať si vyčíslenie nákladov na odstránenie chýb a o toto vyčíslenie znížiť konečnú fakturovanú sumu až do doby, pokiaľ nie sú odstránené. Túto skutočnosť uviesť písomne.

Môže sa však stať, že sa chyby prejavia až po určitom čase. Ako som už spomínala, záručná doba na stavebné úpravy je 18 mesiacov a dovtedy by sa mali prejaviť všetky, i skryté chyby. Zo skúseností vieme, že majitelia firiem odmietajú komunikovať a ak už majú zaplatené, nie sú ochotní robiť akékoľvek opravy. Potom už iné nezostáva, len podanie na súd. Dôležité je nájsť si dobrého právnika, ktorý ovláda spotrebiteľskú problematiku. K tomu, samozrejme, musíme prizvať aj súdneho znalca príslušného odboru. Najdôležitejšie však je si zapamätať, že pri finančne náročných stavebných prácach nikdy nesmieme odovzdať bezhraničnú dôveru do rúk dodávateľskej firme, pretože sa nám to môže vypomstiť.

Margita Palušová, Spotrebiteľská informačná agentúra

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

Rady a informácie zo Spotrebiteľskej poradne zriadenej v Klientskom centre Mestského úradu v Žiline sú publikované v regionálnych médiách a na webovej stránke mesta www.zilina.sk. Mesto Žilina zriadilo Spotrebiteľskú poradňu v klientskom centre v novembri 2008 za účelom poradiť občanom vo veciach reklamácií, hrozieb exekúcie, či iných spotrebiteľských otázok. Poradňu je možné navštíviť osobne, kontaktovať telefonicky, alebo mailom.

Spotrebiteľská poradňa je k dispozícii vždy v pondelok od 11.00 do 14.00 h a v stredu od 13.00 do 16.00 h v klientskom centre Mestského úradu v Žiline. Kontaktovať je možné na čísle 041/706 35 16, 0908 532 572, alebo na mailovej adrese spotrebitel@zilina.sk.

článok bol zobrazený 5632 krát zdroj: www.zilina.sk