textová verzia pre zrakovo postihnutých textová verzia | nedeľa 17. február 2019 | meniny: Miloslava
vyhľadať spojenie MHD
pohotovosť lekární

Rozpis pohotovostných lekárenských služieb od 17.00 hod. do 22.00 hod.

17. 02. 2019
EKOLEKÁREŇ, HM TESCO, Košická 3, 01001 Žilina
17. 02. 2019
Lekáreň BENU, OC Dubeň, Vysokoškolákov 52, 01008 Žilina
17. 02. 2019
Lekáreň CLAUDIUS GALENUS, Vojtecha Spanyola 8633/43P, 01001 Žilina
17. 02. 2019
Lekáreň Dr. Max, Vysokoškolákov 37, 01001 Žilina
17. 02. 2019
Lekáreň AUPARK, OC AUPARK, Veľká Okružná 59A, 01001 Žilina
17. 02. 2019
Lekáreň Tesco Žilina Hliny, Obvodová, 01001 Žilina
17. 02. 2019
Lekáreň SCHNEIDER, OC MIRAGE, A. Hlinku 7/B, 01001 Žilina
18. 02. 2019
Lekáreň Tesco Žilina Hliny, Obvodová, 01001 Žilina

celý rozpis
plaváreň

17. 02. 2019 | 06.00-20.00
(09.00-10.30 6 dr.,17.00-18.00 6 dr.,)

18. 02. 2019 | 06.00-15.00
(06.00-07.00 7 dr.,09.00-11.00 8 dr.,/šírka 13.30-14.30 5 dr.,14.30- 15.00 4 dr.,)

18. 02. 2019 | 18.00-20.30 večerné plávanie

celý program
kam dnes

DIVIDED WE FALL, Michal Moravčík Nová synagóga v Žiline

Keď draka bolí hlava Budatínsky hrad, Žilina

Od Alexandra k Džingischánovi Budatínsky hrad, Žilina (09:00-16:45)

UHORSKÝ PALATÍN JURAJ TURZO – RENESANČNÝ ČLOVEK Sobášny palác, Bytča

ďaľšie podujatia
mailinglist
Prajete si dostávať aktuálne informácie a správy? Prihláste sa do nášho mailinglistu.



Elektronizácia služieb Mesta Žilina

  


tlač, návrat 03.03.2004 | Radoslav Cech

Rozhodnutie Kia o postavení svojej automobilky na Slovensku

Soul/Ženeva/Varšava/Bratislava 2. marca (TASR) - Je rozhodnuté. Juhokórejská automobilka Kia Motors dnes oficiálne oznámila, že svoj prvý závod v Európe na výrobu 200 000 áut ročne postaví za 700 miliónov eur na Slovensku.

"Do úvahy sme brali stovky rozličných faktorov. Detailne sme hodnotili každú kandidátsku krajinu podľa viacerých kritérií. Na konci sa ukázalo, že Slovensko vyhovuje našim potrebám najviac," vyhlásil v utorok na ženevskom autosalóne viceprezident spoločnosti Kia Motors Yong-Hwan Kim.

Podľa šéfa Divízie priamych zahraničných investícií Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) Romana Kuruca bude stredoeurópska prevádzka Kia stáť na 216 hektároch v katastri obcí Teplička nad Váhom, Mojš, Nededza a Gbeľany, neďaleko krajského mesta Žilina. S realizáciou projektu plánuje Kia Motors začať spolu s dcérskou spoločnosťou Hyundai Mobis v septembri tohto roku. Prvá Kia má výrobné haly opustiť koncom roku 2006. Výrobná kapacita 200 000 má byť naplno využitá už v lete v roku 2007, pričom celá produkcia je podľa zámerov určená pre európsky trh. Strategická investícia vytvorí v regióne priamo 2 400 nových pracovných miest a nepriamo ďalších niekoľko tisíc.

Podľa Združenia automobilového priemyslu (ZAP) SR sa Slovensko rozhodnutím automobilky Kia Motors zaradilo medzi svetové automobilové veľmoci. V roku 2007, kedy by mala Kia vyrábať 200 000 áut ročne, sa totiž výrobné kapacity troch automobiliek v SR zvýšia na približne 750 až 800 000 automobilov ročne, čím by sa krajina pri nezmenených pomeroch v zahraničí stala svetovou jednotkou v prepočte na 1 000 obyvateľov.

Osobné automobily budú v roku 2007 podľa zatiaľ dostupných informácií vyrábať na Slovensku tri spoločnosti. Kým Kia počíta po tomto dátume s produkciou 200 000 vozidiel ročne, už o rok skôr začne výrobu pri Trnave francúzsky koncern PSA Peugeot Citroën, ktorého cieľový plán hovorí o 300 000 automobiloch ročne. "Volkswagen má zatiaľ nahlásených 250 až 300 tisíc áut," uviedla Mária Nováková zo ZAP SR. Ako však dodala PR manažérka Volkswagenu Slovakia Adriana Bendová, ide len o odhad, nakoľko autopriemysel je veľmi živý segment a cieľom VW je vždy flexibilne reagovať na potreby trhu.

V roku 2002 patrilo Slovensku 10. miesto v rebríčku najväčších svetových producentov automobilov, podľa počtu vyrobených kusov na 1 000 obyvateľov. Pri nezmenenom počte obyvateľov by mohol v roku 2007 vzrásť tento ukazovateľ zo súčasných 41,58 na 144 áut na 1 000 obyvateľov, čo by pri nezmenených objemoch výroby u ostatných štátov znamenalo pre SR primát. V súčasnosti prvé Belgicko vyrába na 1 000 obyvateľov 91,19 automobilu.

Keďže SARIO v súčasnosti rokuje o umiestnení závodu v SR s viacerými výrobcami osobných vozidiel, vrátane anglického Roveru, japonskej Mazdy a Hondy, ako aj nemenovaného producenta nákladných áut z USA, konečné číslo môže byť o niekoľko rokov pravdepodobne vyššie. Agentúra chce podľa jej dočasného generálneho riaditeľa Jána Bajánka vygenerovať na Slovensku ešte jednu až dve investície rozsahom a zameraním zodpovedajúce Kia. "Víťazstvo Slovenska v boji o závod Kia nás priblížilo aj k získaniu japonského výrobcu pneumatík Bridgestone," doplnil Bajánek.

Okrem 28-miliardovej investície spoločností Kia Motors a Hyundai Mobis potečú na Slovensko ďalšie miliardy prostredníctvom 7 až 10 priamych subdodávateľov, ktorí budú umiestnení v subdodávateľskom parku 60 až 100 kilometrov od Žiliny. "Objem investícií do tohto parku sa zatiaľ ťažko odhaduje, ale bude zhruba medzi 2 až 3 miliardami Sk," konkretizoval ďalej Kuruc z agentúry SARIO, ktorá celý projekt pripravovala v spolupráci so žilinskou samosprávou a s Ministerstvom hospodárstva (MH) SR. Medzi takmer jednou desiatkou subdodávateľov pritom podľa Kuruca figurujú nielen kórejské, ale aj jedna nemecká a americká nemenovaná spoločnosť. Lokalita na umiestnenie parku nie je ešte známa, pri jej výbere sa bude vychádzať z logistického riešenia automobilky Kia a z disponibilných lokalít v okruhu 60 až 100 kilometrov od Žiliny.

Podľa vypracovanej štúdie potenciálnych dodávateľov je v okruhu 200 kilometrov od Žiliny 466 firiem, ktorých výrobky a služby by mohla nová automobilka využiť. Z toho na Slovensku ich je 280, v Českej republike 80 a v Poľsku 106.

Vláda SR podporí projekt v súlade s platným zákonom o štátnej pomoci, harmonizovaným s legislatívou Európskej únie, stimulmi vo výške 15 % z objemu investície, čo predstavuje približne 4,2 miliardy Sk. Tento rok by sa pritom podľa ministra hospodárstva Pavla Ruska malo na projekt vyčleniť približne 1,5 až 1,6 miliardy Sk. Potrebnú čiastku chce vládny kabinet Mikuláša Dzurindu získať plošným a selektívnym viazaním výdavkov v rozpočtových kapitolách jednotlivých rezortov. Po prvýkrát by o podpore projektu mala vláda rokovať už najbližšiu stredu. Cieľom urýchleného postupu je podľa Ruska snaha vlády schváliť štátnu pomoc ešte pred vstupom SR do EÚ, pretože potom by pomoc posudzovala Európska komisia, čím by sa celý proces mohol predĺžiť. Ako dnes uviedol predseda vlády SR Mikuláš Dzurinda, v priebehu 10 až 17 dní čaká vládu náročný proces hľadania prostriedkov v tohtoročnom štátnom rozpočte, ktorý je kvôli nízkej rezerve vlády značne napätý. Ak sa však verejné financie budú vyvíjať priaznivo, je možné, že viazané prostriedky v celkovom objeme 1,5 až 1,6 miliardy Sk získajú postihnuté rezorty späť.

Vyčlenené prostriedky má pritom vláda podľa Ruska použiť na vykupovanie pozemkov, budovanie inžinierskych sieti či obstarávanie investičného majetku. S poskytnutím daňových prázdnin však kabinet nepočíta.

Organizačne MH SR podporí projekt vytvorením legislatívno-technického útvaru pod vedením jeho štátnej tajomníčky Evy Šimkovej a operatívneho útvaru na čele so šéfom Divízie priamych zahraničných investícií SARIO Romanom Kurucom. Podpis finálnej zmluvy medzi Kia Motors a slovenskou stranou sa podľa Ruska očakáva už v polovici tohto mesiaca, 16. až 17. marca. Základný kameň má byť položený 7. apríla.

Mesto Žilina ponúka automobilke úľavy na dane z nehnuteľností, úľavu na dane z pozemkov a aj 1 000 až 1 200 postavených bytov počas najbližších dvoch rokov. K novému závodu juhokórejskej automobilky, ktorá patrí pod koncern Hyundai, je Žilina pripravená rozšíriť aj mestskú hromadnú dopravu.

Žilinská radnica tiež zverejnila, že automobilke ponúkla okrem dobre pripraveného pozemku aj materskú, základnú a strednú školu s vyučovacím jazykom anglickým, vlastné zdravotnícke zariadenie a dočasne by jej vyčlenila aj administratívnu budovu. Mesto sa zaviazalo zabezpečiť aj školské priestory na tréningové centrum pre zaškoľovanie nových pracovníkov.

Žilina spolu s dotknutými obcami Nededza, Teplička nad Váhom, Mojš a Gbeľany už založili spoločnosť Žilina Invest, ktorá má zastrešovať aktivity samospráv vo vzťahu ku kórejskému koncernu Hyundai-Kia. Jednou z hlavných úloh firmy Žilina Invest by mal byť výkup pozemkov od terajších vlastníkov a ich následný predaj kórejskej automobilke za symbolickú cenu.

Podľa Juraja Čermáka, ktorý je poradcom žilinského primátora pre oblasť priemyselného parku, je pre výstavbu bytov v hre niekoľko lokalít. Jednou z možností je aj rozšírenie najväčšieho žilinského sídliska Vlčince, ktoré je zároveň najbližšie k priemyselnému parku.

"Projekty sú hotové, pripravuje sa financovanie, to znamená, že výstavba týchto bytov začne naozaj vo veľmi krátkom čase. Pôjde to postupne, tento rok sa pripravuje výstavba asi 600 bytov. Minimálne 400, maximálne 600, to číslo sa bude pohybovať niečo medzi tým. V budúcich rokoch bude ten objem asi taký istý," uzatvoril Čermák.

Na výstavbu bytov chce mesto využiť súkromný kapitál alebo si požičať v banke. Infraštruktúru plánuje vybudovať z prostriedkov Štátneho fondu rozvoja bývania (ŠFRB). Podľa Čermáka časť bytov sa postaví ako nájomné byty a časť budú tvoriť komerčné byty určené na predaj do vlastníctva.

Na výstavbu nájomných bytov je v kapitole Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja (MVRR) SR pre rok 2004 vyčlenená rezerva 30 miliónov Sk. "Na významné investície štát zabezpečil na výstavbu obecných nájomných bytov v uvedenej kapitole vrátane tejto sumy rezervu 100 miliónov Sk. Z nej je 60 miliónov Sk určených na byty pre automobilový závod PSA Peugeot Citroën v Trnave a 10 miliónov Sk pre 6 až 7 priľahlých obcí Bratislavského kraja," spresnil riaditeľ odboru ekonomiky bývania MVRR Pavol Giller.

S príchodom Kia do Žiliny realitné kancelárie neočakávajú prudký nárast cien nehnuteľností. Podľa poznatkov žilinských realitiek stúpli ceny nehnuteľností, najmä bytov, už v jeseni minulého roka, keď sa Slovensko začalo o kórejskú investíciu ešte len uchádzať. Aktuálna cena za trojizbový byt v Žiline je okolo 1,3 milióna Sk, pričom ešte v lete minulého roka sa pohybovala okolo 900 000 Sk.

Roman Chochúľ z realitnej kancelárie PV reality predpokladá, že ceny ďalej neporastú, pretože už presiahli možnosti domácej kúpnej sily a zahraniční zamestnanci automobilky nebudú mať o staré slovenské byty záujem. "Uprednostnia radšej novú bytovú výstavbu, ktorú pre nich pripravuje mesto," myslí si Chochúľ.

Podľa Stanislava Haviara z realitnej kancelárie Custom Real stúpne skôr záujem o prenájom bytov. Podľa neho je bežnou praxou, že zahraniční zamestnanci si prenajímajú bývanie. "V Žiline je však nedostatok dobrých nájomných bytov, kde ľudia môžu prísť a majú k tomu komplený servis," uzavrel Haviar.

Rozhodnutie automobilky Kia Motors postaviť svoj výrobný závod na Slovensku nemá žiadny vplyv na plány PSA Peugeot Citroën v tomto teritóriu, reagoval slovami na dnešné rozhodnutie Kia reprezentant PSA Peugeot Citroën na Slovensku Didier Valleur.

Určité problémy však pripustil v oblasti personalistiky, pretože francúzsky investor robí nábor pracovníkov po celom Slovensku. Podľa Valleura je pochopiteľné, že ľudia z lokality Žiliny dajú prednosť zamestnaniu v tamojšej automobilke. "O technikov sa budeme musieť podeliť," dodal.

"V každom prípade treba Slovensku poblahoželať, že sa mu v súťaži s Poľskom podarilo získať ďalšieho silného investora," uviedol Valleur a poznamenal, že vedenie PSA Peugeot Citroën nepodniklo žiadne kroky proti ďalšej automobilovej investícii, pretože rešpektuje trhovú ekonomiku a slobodné rozhodnutia investorov.

Prezident PSA Jean-Martin Folz, ako informuje agentúra Interel, zasa dodáva, že príchod juhokórejskej automobilky je dobrou správou pre Slovensko i jeho spoločnosť. Krajina sa totiž stáva veľmocou v automobilovom priemysle a jeho firma po nástupe Kia zasa bude môcť využiť aj synergický efekt z príchodu ďalších subdodavateľov.

Spoločnosť PSA Peugeot Citroën stavia automobilku s ročnou kapacitou 300 000 malých vozidiel pri Trnave. Do jej výstavby chce investovať asi 700 miliónov eur (v prepočte približne 28,3 miliardy Sk). Závod začne produkovať autá už v roku 2006, priamo v ňom nájde prácu približne 3 500 zamestnancov.

Volkswagen Slovakia sa k rozhodnutiu o vstupe tretieho hráča na trh zatiaľ nevyjadril. V súčasnosti jediný výrobca automobilov na Slovensku vyprodukoval vlani 280 000 osobných vozidiel. V rozmedzí 250 až 300 000 vozidiel ročne sa bude podľa ZAP pohybovať aj v roku 2007, kedy ohlásila svoj vstup na Slovensko Kia.

Analytici rozhodnutie juhokórejskej automobilky Kia Motors hodnotia pozitívne. Podľa nich jej príchod na Slovensko zvýši exportnú kapacitu priemyslu, podporí rast zamestnanosti a môže tiež vyvolať príchod ďalších investorov.

"Pre krajinu ako Slovensko to môže znamenať enormný nárast kapacity exportu, podporu koruny, čo by mohlo pôsobiť na zvyšovanie životnej úrovne obyvateľstva. Zároveň je to pozitívny signál pre iných investorov, ktorí môžu na Slovensko dodatočne prísť," konštatoval Ján Tóth z ING Bank. "Investícia priaznivo ovplyvní rast hospodárstva a zamestnanosti a zvýši exportnú kapacitu. Takisto sa prejaví vo forme sekundárnych efektov, ako stimulácia stavebného priemyslu v regióne a zároveň bude viesť k podpore projektov zameraných na infraštruktúru zo strany štátu," povedal Mário Blaščák z Ľudovej banky.

Podľa Pavla Ondrisku zo Slavie Capital je však ťažko hodnotiť mieru prínosov spojených s ohlásenou investíciou. Otázne podľa neho ostáva, či sa Slovensko zaviazalo, že nebude investora sankcionovať, ak svoje sľuby nesplní, hoci investičné stimuly dostane v plnej miere, a či objem investície zahŕňa aj náklady na vývoj vozidla realizovaný v Kórei, alebo ide všetko o investície na Slovensku. Zároveň konštatuje, že pridaná hodnota závodu v pomere k tržbám nebude veľká. "Len začlenenie už existujúcich alebo novovybudovaných domácich subdodávateľov môže vylepšiť ekonomické prínosy, či už sa to týka zvýšenia exportu, ekonomického rastu, zamestnanosti a rozpočtových príjmov," upozornil Ondriska.

Výstavba automobiliek môže podľa ekonómov vyvolať zároveň tlak na rast objemu dovozu. "Stavba takýchto závodov vyvolá tlak na rast objemu dovozov, na čom sa budú podieľať predovšetkým technologické linky. Na druhej strane sa však tieto prejavia v tvorbe hrubého fixného kapitálu, a tým podporia rast hospodárstva," uviedol Blaščák. "Bude síce dochádzať k rastu importu, ten sa však následne pretaví do rastu exportu, a tým aj rastu celej ekonomiky," potvrdila Silvia Čechovičová z ČSOB.

Poľsko je prehrou v boji o juhokórejskú automobilku Hyundai sklamané. Šéf automobilky Hyundai Dong-Jin Kim vo vyhlásení pre poľskú vládu uviedol, že faktory ako dodávateľské siete, náklady na pracovnú silu, dostupnosť pracovnej sily, domáce a zahraničné logistické náklady, politická, ekonomická a sociálna stabilita, energetické náklady, kompatibilita domácej legislatívy, podobnosť účtovných systémov s globálnymi štandardami a daňový režim, najviac ovplyvnili investičné rozhodnutie. Analytici považujú za hlavné faktory neúspechu Poľska vysoké dane, zamestnanecké náklady, byrokraciu a slabú infraštruktúru.

Andrzej Zdebski, šéf poľskej agentúry pre informácie a zahraničné investície (PAIIZ) dnes súhlasil, že slabou stránkou Poľska bol určite nedostatok železničnej a diaľničnej infraštruktúry. "Nemôžeme strácať čas a príležitosti," vyhlásil Zdebski na tlačovej konferencii vo Varšave.

Neskôr však poľské ministerstvo infraštruktúry uviedlo, že územná plocha ponúknutá Hyundaiu bola lokalizovaná v blízkosti diaľnice A4, ktorá by do konca roku 2005 mala spojiť mestá Krakov a Wroclaw. O dva roky neskôr by mala byť diaľnica A4 spojená so západnou hranicou Poľska. Zdôraznilo fakt, že región Kobierzyce bol na projekt automobilky Hyundai dobre pripravený a rozhodnutie o umiestnení továrne na Slovensku bolo spôsobené inými faktormi.

článok bol zobrazený 5529 krát